Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku: nauka w kraju, praktyki w krajach Unii Europejskiej
WYDARZENIA - Brzesko
niedziela, 31 marca 2019 19:01

Nowoczesna baza dydaktyczna i sportowa, praktyki krajowe i zagraniczne, wieloletnia tradycja, znacznie wyższy niż średnia krajowa odsetek, uczniów którzy z powodzeniem zdają maturę oraz egzaminy zawodowe, przyjazna atmosfera – to tylko kilka z wielu atutów Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku im. Obrońców Westerplatte. Ale ZSP nr 2 w Brzesku to nie tylko infrastruktura, ale to także ludzie: uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi. Doskonale przygotowana pod względem zawodowym kadra pedagogiczna, zarządzana według najwyższych europejskich standardów sprawiają, że uczniowie, którzy tutaj trafiają, odnoszą liczne sukcesy. Udział w olimpiadach, konkursach przedmiotowych i zawodowych – to tego najlepsze dowody. Dyrektor szkoły Jerzy Soska podkreśla, że mottem placówki jest „kształcenie na najwyższym poziomie, partnerstwo pomiędzy uczniami i nauczycielami”. - Przyglądamy się fińskiemu systemowi oświaty, uznawanemu za najlepszy na świecie, by w miarę możliwości, przenieść go na nasz grunt – podkreśla dyrektor Jerzy Soska.

Szkoła liderem
Pod wieloma względami Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku jest liderem w subregionie tarnowskim. Prekursorem wielu działań – w tym związanych z pozyskaniem środków unijnych. Wielka „przygoda” z dotacjami ze Wspólnoty Europejskiej rozpoczęła się w 2003 roku. ZSP nr 2 w Brzesku korzystał wówczas ze środków przedakcesyjnych (pieniędzy UE, które nasz kraj mógł wykorzystać w okresie przed przystąpieniem do Wspólnoty oraz w tak zwanym okresie przejściowym). W ramach programu PHARE szkoła otrzymała dofinansowanie na uruchomienie pracowni mechatronicznej w kwocie 130 tysięcy Euro. Brzeska „Dwójka” była pierwszą szkołą w subregionie tarnowskim, która sięgnęła – i to z wielkim powodzeniem – po pieniądze UE. Natomiast pierwszy projekt unijny szkoła napisała po wejściu do Unii Europejskiej po ogłoszeniu przez Narodową Agencję pierwszego naboru do projektów w 2005. - W pierwszej edycji konkursu grantowego uczestniczyło tylko 25 szkół. Do tego elitarnego grona placówek oświaty trafiła także brzeska „Dwójka”. Osobą, która podjęła współpracę z krajami Unii Europejskiej była Elżbieta Wojnowicz psycholog i doradca zawodowy – mówi naszej redakcji Jerzy Soska, dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Brzesku.

Zagraniczne kontakty
Pierwszym krajem do którego wyjechała młodzież naszej szkoły, a było to już trzy lata po wejściu do UE w 2007 były Niemcy. Oczywiście nie byłoby to możliwe, gdyby nie wsparcie finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Kontakt nawiązano poprzez mieszkającą od 40 lat w Niemczech, brzeszczankę dr Marię Peter – wspomina Elżbieta Wojnowicz. Warto dodać, że w ramach projektów unijnych „Uczenie się przez Całe Życie - Leonardo da Vinci, Erasmusplus – POWER współfinansowanych przez Europejski Fundusz Społeczny uczniowie szkoły wielokrotnie wyjeżdżali do Niemiec na miesięczne praktyki zawodowe. Zamiast w krajowych firmach realizować miesięczną praktykę zawodową zgodnie z programem, uczniowie wraz z opiekunami wyjeżdżali do europejskiego kraju. Opiekunami byli zazwyczaj nauczyciele przedmiotów zawodowych i języka obcego (angielskiego lub niemieckiego). Taka współpraca trwa nadal. W tym roku szkoła złożyła kolejny projekt na wyjazd młodzieży na praktyki zawodowe tym razem do Anglii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Austrii. Chcemy, by te praktyki odbywali uczniowie różnych zawodów. Uczestniczyli uczniowie klas technikum między innymi budowlańcy, mechatronicy, mechanicy, informatycy, gastronomicy – dodaje Elżbieta Wojnowicz. Projekty mają na celu zdobycie doświadczenia zawodowego innego niż w Polsce, rozwój umiejętności językowych, poznanie przez uczniów innej niż w Polsce organizacji pracy, nowoczesnych technologii, metod pracy, nabycie umiejętności zawodowych i językowych, poznanie środowiska wielokulturowego. Do tej pory uczniowie byli na praktykach – wielokrotnie w Niemczech, w Austrii, Irlandii. W tym roku szkolnym byli w Austrii, Irlandii i jeszcze wyjadą do Hiszpanii i do Niemiec, a w przyszłym (jeśli projekt dostanie dofinansowanie) dodatkowo oprócz wymienionych do Anglii. Oprócz uczniów również nauczyciele szkoły doskonalili swoje umiejętności zawodowe i językowe uczestnicząc w projektach i wyjeżdżając do Niemiec, Francji, Finlandii, Anglii. Warto dodać, że do tej pory Elżbieta Wojnowicz pozyskała około pół miliona euro (licząc po kursie z marca tego roku jest to kwota około 2.2 miliona złotych). W sumie na praktyki wyjechało około 300 uczniów. W naszych projektach uczestniczyło 119 nauczycieli. Warto wspomnieć, że to nie jedyne wnioski, które realizowała szkoła. Oprócz Elżbiety Wojnowicz do współpracy europejskiej przystąpili Marta Aleksiewicz – Drab oraz Mariusz Klimczak , którzy byli partnerami dla szkół m.in. w Turcji, Węgrzech, Niemczech, Szwajcarii (Comenius). Natomiast Michał Jemioło realizował projekt dla nauczycieli na naukę języka angielskiego.

Projekty dzisiaj
W tym roku szkolnym realizujemy duży projekt na kwotę 150 tysięcy Euro. Są to wyjazdy na praktyki zawodowe dla uczniów klas III – technikum hotelarskie do Austrii, technikum informatyczne do Irlandii, technikum mechatronicznego i technikum żywienia i usług gastronomicznych do Hiszpanii oraz technikum budowlane do Niemiec. Jak mówi Elżbieta Wojnowicz partnerów zagranicznych szkoła pozyskuje na różne sposoby: są to przede wszystkim indywidualne kontakty osoby prowadzącej projekty unijne (Elżbiety Wojnowicz), kontakty nauczycieli – zawodowe i prywatne, strony internetowe szkół i instytucji realizujących projekty oświatowe. Ponieważ jako koordynator projektów istnieję w bazie Narodowej Agencji Programowej, uczestniczę w szkoleniach –w innych projektach dla nauczycieli i spotykam się z przedstawicielami szkół i instytucjami pośredniczącymi innych krajów – same proponują teraz współpracę – mam możliwość nawiązania współpracy. Nauczyciele biorący udział w projektach lub wyjeżdżając za granice prywatnie też pozyskują te kontakty – podkreśla Elżbieta Wojnowicz.

Informatycy w Irlandii
Po raz pierwszy uczniowie ZSP nr 2 w Brzesku wyjechali na praktykę do Irlandii. Byli to uczniowie III klasy Technikum Informatycznego. Podjęliśmy współpracę z irlandzką firmą hostingową YOUR INTERNATIONAL TRAINING w IRLANDII w mieście TRALLE, która łączy, zarządza i koordynuje program dla obywateli europejskich w Irlandii w ramach programu UE „Erasmus +”. - Ta firma współpracuje ze szkołami, kolegiami, uniwersytetami, rządowymi agencjami zatrudnienia i organizacjami pozarządowymi w ramach partnerstwa europejskiego. Wspiera wymianę pomysłów poprzez warsztaty, seminaria, praktyki zawodowe, kursy językowe i działania kulturalne, które z kolei umożliwiają transfer innowacji i umiejętności w całej Unii Europejskiej. Jej oddziały mieszczą się w kilku miastach Irlandii – wspominają uczniowie, którzy wspominają, że byli bardzo zaskoczeni hostelem, kuchnią i perfekcyjnym dobrem miejsc praktyk. Każdemu z uczniów podczas praktyki towarzyszył opiekun wyznaczony przez firmę. Pracodawcy chwalili ich za obowiązkowość, rzetelność, umiejętności, ale też za kreatywność. Przy okazji zaoferowano im cały pakiet kulturalny i turystyczny. Jesteśmy bardzo zadowoleni z doświadczenia, jakie zdobyliśmy, z umiejętności, które będziemy mogli wykorzystać w pracy, kontaktów, które nawiązaliśmy, miejsc które zobaczyliśmy, kraju który poznaliśmy. To było bardzo ciekawe spotkanie z kulturą, kuchnią, zabytkami i przede wszystkim optymizmem i radością. Po wizycie, możemy powiedzieć, że to najlepszy partner, z jakim przyszło nam pracować do tej pory. Cieszy nas to, że firmy z Irlandii zapraszają nas do pracy po ukończeniu szkoły – mówią uczniowie ZSP nr 2 w Brzesku. Kilku z nich otrzymało już teraz ofertę pracy zdalnej.
Sukcesem tej mobilności jest opracowanie dla firmy Systems for Education w Tralle przez naszych uczniów Rafała Widło i Jakuba Filipa systemu operacyjnego do energooszczędnej pracowni komputerowej oraz przygotowalnie strony internetowej dla tego projektu. Nasi uczniowie otrzymali wysokie oceny z praktyk oraz zapewnienia firm, w których pracowali, o możliwości zatrudnienia, jeśli tylko będą chcieli. Dostali też „porcję” odwagi, obycia w multikulturowym świecie oraz umiejętności językowych w zawodzie – podkreślają opiekunowie.

Hotelarze w Austrii
Przez cztery tygodnie młodzież z ZSP nr 2 w Brzesku byli na praktyce zawodowej w Fusch an der Großglocknerstraße w Pensjonacie Imbachhorn. Właścicielem pensjonatu jest Polak, od lat mieszkająca w Alpach. Na praktyce było dziewięć uczennic i jeden uczeń 3 klasy technikum hotelarstwa. W trakcie zajęć realizowano praktyk zgodnie z programem nauczania i tak między innymi obsługa gości, zarządzanie hotelem, przygotowanie hotelu do przyjęcia gości, zaopatrzenie hotelu w potrzebne produkty i materiały, prace gastronomiczne (przygotowywanie posiłków, eventów, ale także pomoc na recepcji. Warto dodać, że uczniowie poruszali się w środowisku międzynarodowym bo goście przyjeżdżają do Fusch an der Großglocknerstraße z Niemiec, Austrii, Włoch , Polski, ale także innych krajów europejskich. - Miałyśmy możliwość szlifowania języka niemieckiego, ale także w praktyce widziałyśmy jak wygląda praca w wysokogórskim pensjonacie. Poznaliśmy specyfikę zawodu. Nie ukrywamy, że była to dla nas wielka szansa na zapoznanie się z nowoczesnym sposobem zarządzania i funkcjonowania hotelu – wspominają uczestniczki. Kilku z nich już podczas praktyki zawodowej zaproponowano pracę podczas wakacji. - To byłaby kolejna szansa na zdobycie nowych umiejętności, a także podreperowanie swojego budżetu – mówią pół żartem, półserio uczestniczki eskapady. Dodajmy, że młodzież w ramach programu kulturowego zwiedziła: miasto Zell am See nad jeziorem Zeller See, w Kaprum u stóp lodowca Kitzsteinhorn, wyjeżdżając kolejką na jego szczyt oraz jazdę ekstremalną Alpejską Drogą Wysokogórską z 36 ostrymi zakrętami podziwiając górskie krajobrazy i lodowiec. - To były niezapomniane chwile. Połączenie przyjemnego z pożytecznym, pracy z wypoczynkiem – wspominają, dodając, że wszystkim którzy wyjadą na podobne praktyki troszeczkę zazdroszczą. - Warto było wybrać naukę w technikum hotelarskim, chociażby dla tej praktyki, ale także dla wspaniałej atmosfery w naszej klasie i szkole – przekonują uczniowie klasy 3 technikum hotelarskiego.

Kierunek Hiszpania
Rozpoczęliśmy kolejną zawodową przygodę tym razem w Hiszpanii z chłopcami z technikum mechatronicznego i dziewczętami z technikum żywienia i usług gastronomicznych. Do Malagi, miasta praktyk zawodowych dotarliśmy późnym popołudniem 16 marca 2019. Po zakwaterowaniu, obiedzie, krótkim odpoczynku i poznaniu obiektu, wspólnie z hiszpańskim opiekunem naszej grupy Anną Přibylovà wyruszyliśmy na pierwsze zapoznanie z miastem. Pani Ania pokazała nam miejsca, które mogą się nam przydać: sklepy, ulice, drogę do centrum miasta, przystanki autobusowe, z których uczniowie będą dojeżdżać na praktyki. Na dalsze zwiedzanie umówiliśmy się już na następny dzień, bo zmęczenie dało o sobie znać.
W niedzielę po śniadaniu wyjechaliśmy do centrum Malagi. Właśnie odbywał się ważny w Hiszpanii festiwal filmowy, zjechały gwiazdy i reżyserzy z całego kraju. Nasze dziewczęta też „robiły za gwiazdy” wzbudzając zainteresowanie mieszkańców. Południowa prowincja Andaluzji de Malaga cieszy się wyjątkową popularnością wśród turystów z całego świata. Głównie za sprawą swojego wybrzeża Costa del Sol, ok. 160 km plaż o znakomitej infrastrukturze. Jednakże Prowincja Malaga daje przyjezdnym nie tylko słońce, plaże i wyśmienite warunki wypoczynku. Jej tereny posiadają unikatowe w całej Hiszpanii dziedzictwo kulturowe sięgające 40 000 lat w przeszłość. Zwiedziliśmy Catedral de la Encarnacion, ruiny teatru rzymskiego, dom malarza Pablo Picasso uznanego za jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku, twórcy nurtu malarstwa zwanego kubizmem. W poniedziałek po porannej odprawie i przypomnieniu miejsc pracy wyruszyliśmy na swoją zawodową „hiszpańską ścieżkę” - relacjonuje nam prosto z Hiszpanii, Elżbieta Wojnowicz.

Złota Kielnia
Wielkim sukcesem zakończył się udział naszych uczniów w okręgowych eliminacjach XLVIII Edycji Turnieju Budowlanego „Złota Kielnia” w Gliwicach. Uczeń klasy II bb Rafał Kwaśny zakwalifikował się do finału centralnego konkursu w kategorii ,,Montaż systemów suchej zabudowy”. Konkurs finałowy odbędzie się podczas Targów Budownictwa „Budma 2019”w Poznaniu. Gratulujemy uczniom, oraz wszystkim nauczycielom, którzy przyczynili się do tego sukcesu.  Rafał Kwaśny, uczeń II klasy Szkoły Branżowej to laureat tegorocznej edycji ogólnopolskiego Turniej ZŁOTA KIELNIA. Jak mówi uczeń brzeskiej „Dwójki” jest on skierowany jest do uczniów szkół zawodowych oraz branżowych o profilu budowlanym. Musieliśmy się zmierzyć się z zadaniami teoretycznymi jak i praktycznymi. Początkowo do zmagań w eliminacjach okręgowych zgłosiły się 84 szkoły z całej Polski w sześciu kwalifikacjach. Znakomite przygotowanie naszych uczniów pozwoliło im zaistnieć wśród tak wielkiej liczby uczestników i zająć wysokie miejsca. Rafał Kwaśny był V; Jakub Pałach – XI; Szymon Skrzyński – XVI, a Damian Wolak – XIXXX. Do finału centralnego awansowało po sześciu uczniów z najwyższymi wynikami po eliminacjach okręgowych. Nasza szkoła jako jedyna z całego województwa małopolskiego zakwalifikowała się do dalszego etapu konkursu ZŁOTA KIELNIA 2019, a naszym reprezentantem był Rafał Kwaśny uczeń klasy 2bb. - Startując w kategorii montaż systemu suchej zabudowy, osiągnąłem łączny wynik 181,5 punktów; najwyższy wśród wszystkich finalistów biorących udział w turnieju – wspomina Rafał. Dzięki temu zdobył dwie nagrody specjalne: Tytułu najlepszego finalisty; Tytułu najlepszego laureata oraz zajął pierwsze miejsce w swojej konkurencji. Dziękujemy wszystkim nauczycielom, którzy przyczynili się do sukcesów naszych podopiecznych. Zachęcamy wszystkich uczniów do uczestnictwa w konkursach, odkryjcie drzemiący w Was potencjał i pokażcie światu, że potraficie wygrywać.
Życzymy wszystkim uczniom dalszych sukcesów i gratulujemy finaliście – mówi dyrektor Jerzy Soska. Opiekunowie ekipy „budowlańców” to: Mirosław Musialski, Jerzy Kłusek , gratulacje należą się również nauczycielom przedmiotów teoretycznych Magdalenie Kucia i  Markowi Kucia.

O Solidarności
Piotr Dąbrowa z klasy 4 TIM oraz Konrad Kaczmarczyk z klasy 2 TMe znaleźli się w gronie 59 uczniów szkół ponadgimnazjalnych województwa małopolskiego, którzy zakwalifikowali się do etapu wojewódzkiego Olimpiady Solidarności. Jest to już VI edycja tego konkursu. W ubiegłorocznej wzięło udział ok. 3000 osób z całej Polski. Naszą szkołę w ubiegłym roku, na szczeblu wojewódzkim reprezentowały Adrianna Kuliś i Sylwia Łyszczarz z obecnej kl. 4 TBG. Panom udało się nawiązać do sukcesu koleżanek, Piotr już przyjął gratulacje i owacje na stojąco od kolegów, my liczymy na jak najlepszy wynik.

Elektryka prąd...
Krzysztof Sionko, uczeń klasy 4 TME, zakwalifikował się do finału XLII Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej w grupie mechatronicznej. Etap pisemny odbył się 8 lutego 2019 na AGH w Krakowie, która jest głównym organizatorem olimpiady. Aby przejść do rozgrywek finałowych uczestnicy musieli rozwiązać test z zadaniami teoretycznymi, charakterystycznymi dla danej kategorii zawodowej. W tym roku grupa finalistów to 19 najlepszych mechatroników, a wśród nich Krzysztof Sionko. To oni w dniach 10 i 11kwietnia 2019 roku w Częstochowie zmierzą się w finale ogólnopolskim z zadaniami praktycznymi i ponownie teoretycznymi. W etapie krakowski uczestniczyli również Michał Gurgul, Marcin Maj oraz Szymon Śledź z 4 TMe.

Geodeci w akacji
Reprezentacja naszej szkoły została zakwalifikowana do kolejnego etapu Olimpiady Wiedzy Geodezyjnej i Kartograficznej. W zawodach pierwszego stopnia brało udział aż 61 szkół kształcących uczniów w zawodzie technik geodeta. Do drugiego etapu olimpiady zakwalifikowano tylko 25 szkół z największą liczbą punktów. Zielonka znalazła się na wysokiej 10 pozycji. W dniach 4-6 kwietnia 2019 roku w Żelechowie koło Warszawy odbędzie się etap ogólnopolski olimpiady. Naszą szkołę będzie reprezentował zespół w składzie: Krzysztof Król- kl.3 TIG, Karolina Smaluch – kl. 4TMG, Sylwia Łyszczarz – kl. 4 TMG. Podczas tego etapu uczestnicy będą rozwiązywali zestaw zadań teoretycznych a także będą musieli wykazać się umiejętnością rozwiązywania problemów praktycznych i pomiarowych. 

Matematyczni giganci
Mateusz Ciura, uczeń klasy 4Ti, został zakwalifikowany do finału. Jagielloński Turniej Matematyczny to ogólnopolski konkurs organizowany przez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Turniej podzielony jest na trzy etapy: dwa elektroniczne i jeden stacjonarny. W pierwszym każdy uczeń rozwiązuje zadania przypisane do jego indywidualnego konta na stronie internetowej. Najlepsi zostali zakwalifikowani do drugiego etapu, w którym mieli kilka godzin na rozwiązanie zadań.

Konkurs noblowski
W grudniu 2018 roku w Liceum Ogólnokształcącym im. J. Słowackiego w Częstochowie odbył się II etap, okręgowy Olimpiady Wiedzy o Laureatach Pokojowej Nagrody Nobla. Do tego etapu, obejmującego uczestników z 4 województw: małopolskiego, śląskiego, łódzkiego, opolskiego zakwalifikowało się troje uczniów ZSP nr 2 w Brzesku: Angelika Karpiel, Jędrzej Czubek – z kl. 2TMe oraz Piotr Dąbrowa z 4 TIM. Do Częstochowy pojechał jednak tylko Piotr Dąbrowa. Rywalizacja na szczeblu okręgowym obejmowała część pisemną (test z wiedzy ogólnej, historii i wiedzy o społeczeństwie) oraz ustną (prezentacja wybranego laureata Pokojowej Nagrody Nobla). Piotr przygotował wystąpienie na temat Martina Luthera Kinga. Sześcioro uczniów, którzy osiągnęli najlepsze wyniki w Częstochowie weźmie udział w rywalizacji na szczeblu centralnym w Gdańsku. Zwycięzcy otrzymają indeks na wyższą uczelnię i pojadą do Oslo, gdzie co roku jest wręczana Pokojowa Nagroda Nobla. Organizatorem olimpiady jest Uniwersytet Gdański.

(mir)


Komentarze (0)

Napisz Komentarz

mniejsze | większe

busy
 

pr042019

Ostatnie komentarze

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz dla indywidualnych potrzeb użytkowników zgodnie z Polityką Cookies. Możesz je wyłączyć/zmienić w ustawieniach przeglądarki. .