Czchów. Drogowe konsultacje
WYDARZENIA - Czchów
środa, 05 czerwca 2019 21:41

Na 13 czerwca zaplanowano konsultacje społeczne związane z planami budowy drogi krajowej Brzesko – Nowy Sącz. - Podczas kilkugodzinnego spotkania będzie można przeanalizować propozycje przebiegu trasy. My, mówię o kilku gminach regionu, wyraziliśmy swoje stanowisko podczas spotkania, które jakiś czas temu, odbyło się w Iwkowej. Konsultacje zaplanowano w godzinach od 11 do 17. Zapraszam na spotkanie w Kinie Baszta w Czchowie – mówi naszej redakcji Marek Chudoba, burmistrz Czchowa. Samorządy, przez których tereny przebiega droga krajowa nr 75 przyjęły wspólne stanowisko. Wskazują w nim, jako wariant wspierany, połączenie propozycji „A” oraz „B” z opracowywanego studium korytarzowego. To wariant z drogą z Nowego Sącza wzdłuż lewego brzegu Dunajca, z koniecznością budowy nowego mostu mniej więcej na wysokości kamieniołomu w Marcinkowicach i biegnącą przez zaplanowany już nowy most w Kurowie. Ten wariant przewiduje również m.in. budowę tunelu pod górą Just.

„Naszym zdaniem wybraliśmy wariant najlepszy z możliwych, dopuszczając późniejsze korekty w obrębie poszczególnych gmin, z zachowaniem uzgodnień na granicach terytorialnych gmin” – czytamy m.in. w stanowisku podpisanym przez reprezentantów miasta Nowego Sącza i Brzeska oraz gminy i miasta Czchów oraz gmin Chełmiec, Gnojnik, Iwkowa, Lipnica Murowana oraz Łososina Dolna. Według sygnatariuszy dokumentu, wybrany wariant jest najkrótszy z proponowanych w dokumentach GDDKiA, w związku z czym będzie najkorzystniejszy ekonomicznie w dłuższej perspektywie (niższe koszty utrzymania, obniżone zużycie paliwa, krótszy czas dojazdu itp) oraz „najmniej wrażliwy społecznie” (najmniej wyburzeń i wysiedleń). Proponowany przebieg drogi omija również tereny silnie zurbanizowane a z drugiej strony przebiega przez obszary niezagospodarowane, co poszerzy możliwości inwestowania.

Warto wspomnieć, że trwa opracowywanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), które ma się zakończyć wyborem trzech wariantów przebiegu „Sądeczanki” i uzyskaniem decyzji środowiskowych. Ten etap, jak zapewniają w GDDKiA ma być zakończony w 2020 roku. Dopiero potem będzie możliwy wybór ostatecznego wariantu przebiegu i uzyskanie dla niego decyzji ZRID. Według deklaracji Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury realizacja tych planów nastąpi w latach 2023 – 2027. Nowa droga (przebieg proponowany przez samorządy) ma około 42 km. Według założeń będzie dwujezdniową drogą ruchu przyśpieszonego (klasa GP, prędkość projektowa 80 km/h). Według szacunków łączne koszty poszczególnych korytarzy mogą się wahać między 2,1 mld zł a nawet ponad 3,5 mld zł (w wariancie z budową tunelu pod górą Just).

(mir)


Komentarze (0)

Napisz Komentarz

mniejsze | większe

busy
 

pr122019

Ostatnie komentarze

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz dla indywidualnych potrzeb użytkowników zgodnie z Polityką Cookies. Możesz je wyłączyć/zmienić w ustawieniach przeglądarki. .