Reklama
Umowa podpisana. Brzesko będzie miało południowo – zachodnią obwodnicę
WYDARZENIA - Brzesko
środa, 25 listopada 2020 23:08

aaijzTo już przesądzone. Brzesko będzie miało południowo – zachodnią obwodnicę. Kilkuletnia batalia, którą w imieniu lokalnej społeczności prowadzili poseł Józefa Szczurek – Żelazko oraz starosta brzeski Andrzej Potępa, zakończona. – Kilka razy, na moje zaproszenie, w Brzesku był minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Przekonywaliśmy go, że jest potrzeba zbudowania obwodnicy, która – jak mnie zapewnia minister – będzie częścią nowej drogi ekspresowej  Brzesko w kierunku Czchowa i dalej do Nowego Sącza – mówi Józefa Szczurek – Żelazko.  Niedawno  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i umowę na projekt i budowę pierwszego odcinka drogi krajowej nr 75 Brzesko – Nowy Sącz, czyli II etapu „łącznika brzeskiego”. Wykonawcą zadania o długości około trzech kilometrów będzie firma Eurovia Polska. Koszt prac wyniesie 98,3 miliony złotych.

– Umowa na pierwszy odcinek Sądeczanki to kolejny krok przybliżający nas do realizacji tej tak bardzo oczekiwanej i potrzebnej dla regionu trasy. Przed nami duże wyzwanie, jakim jest wytyczenie przebiegu DK75 w taki sposób, aby optymalnie wpisywała się w oczekiwania rozwojowe samorządów Sądecczyzny – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodajmy, że fragment drogi krajowej nr 75, stanowiący jednocześnie obwodnicę Brzeska, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP). Pierwotnie odcinek ten był planowany jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzona w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wykazała, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Obwodnica Brzeska to drugi etap realizacji łącznika DK75 z autostradą A4. Pierwszy odcinek łącznika pomiędzy A4 a DK94 został oddany do ruchu w 2016 r.

Starosta brzeski Andrzej Potępa cieszy się, że projekt przewiduje skomunikowanie obwodnicy ze szpitalem oraz terenem, gdzie w przyszłości zostanie wybudowana nowa siedziba policji oraz straży pożarnej. – Nie mniej istotny jest fakt, że projekt przewiduje takie rozwiązania, które pozwolą skomunikować tereny inwestycyjne miasta Brzeska. Za to panu ministrowi Andrzejowi Adamczykowi , pani poseł Józefie Szczurek – Żelazko, jest wdzięczny – mówi starosta Andrzej Potępa, dodając, że na tych rozwiązaniach skorzysta miasto.

Poseł Józefa Szczurek – Żelazko mówi, że zadanie obejmuje budowę trasy głównej, łącznic, a także budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. W ramach inwestycji wybudowane zostaną dwa mosty nad rzeką Uszwicą, wiadukt nad ul. Pomianowską w Brzesku oraz dwa przejścia dla zwierząt. Powstaną także obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu, w tym kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające i zbiorniki retencyjne. Przebudowane zostaną istniejące drogi i skrzyżowania, urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne oraz infrastruktura  kolejowa. W niezbędnym zakresie przełożone będzie koryto rzeki Uszwicy. Przewidziano także zabezpieczenia akustyczne, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zieleń i ogrodzenie drogi głównej.

Wykonawca zapowiada szybkie tempo prac. Zgodnie z umowa ma na to 36 miesięcy, z czego w ciągu 10 miesięcy od zawarcia umowy ma zostać wykonany projekt i złożone dokumenty o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Do czasu prowadzenia robót budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe. Po wybudowaniu II etapu łącznika brzeskiego odsunięty zostanie od miasta ruch tranzytowy, pomiędzy autostradą A4 a wyjazdem w kierunku Nowego Sącza. Korzystnie wpłynie to na rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu i skróci czas przejazdu. Nie mniej istotny jest fakt, że nowa droga krajowa nr 75 między Brzeskiem a Nowym Sączem będzie miała standard drogi dwujezdniowej ruchu przyśpieszonego. W zależności od ostatecznie wybranego wariantu będzie miała ok. 48 km długości. Jej realizacja została podzielona na dwa odcinki: odcinek I –  drugi etap łącznika brzeskiego o długości 3 km (obwodnica Brzeska), odcinek II – od Brzeska do Nowego Sącza o długości ok. 45 km – wyjaśnia poseł Józefa Szczurek – Żelazko.

Jak informuje GDDKIA dla odcinka Sądeczanki od Brzeska do Nowego Sącza GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze. Obecnie jest opracowywane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Analizowane są różne warianty przebiegu trasy, głównie na skutek protestów kilku gmin, przez które ma przebiegać projektowana droga. Z uwagi na wczesny etap prac przygotowawczych inwestycja ta jest planowana do realizacji w latach 2023–2027. – Mamy nadzieję, że najdalej za dwa lata rozpoczną się prace. Jest szansa, że cała droga może być gotowa już w 2025 roku – tłumaczą zgodnie Andrzej Potępa i Józefa Szczurek – Żelazko.

(mir)


Komentarze (0)

Napisz Komentarz

mniejsze | większe

busy
 

fbprofil

pr122020

arteon

bs2020a

Ostatnie komentarze

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz dla indywidualnych potrzeb użytkowników zgodnie z Polityką Cookies. Możesz je wyłączyć/zmienić w ustawieniach przeglądarki. .